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Format: CD Label & Cat.Number: Touch Tone 34 Release Year: 2008 Note: special live-version of the famous piece, rec. October 2005 in Venice
Price (incl. 19% VAT): €14.00 More Info"...GAVIN BRYARS taucht mit der Neueinspielungseines Klassikers The Sinking Of The Titanic (Tone 34) auf der Biennale in Venedig 2005 noch einmal ein in das Wasser ohne Balken und die Luft ohne Drähte. Überlebende, 711 von 2201, gab es nur Dank Marconis drahtloser Telegraphie, wobei die 1. Klasse dreifach bessere Überlebenstüchtigkeit bewies als die 3. und die Mannschaft. Bryars selbst am Kontrabass und das italienische Ensemble Alter Ego spielen ebenfalls etwas, das ‚Autumn‘ heißt, jene episkopale Hymne, deren dritte Strophe die passende Zeile Hold me up in mighty waters; Keep my eyes on things above enthält. Philip Jeck dreht mit seinem Vinylgeknister die Zeit bis nach 1912 zurück. Dazu hört man - Legenden gibt es immer in mehreren Versionen - den Bericht einer Zeugin, die Nearer, My God, to Thee gehört haben will. Der Unterwassersound der immer und immer wieder intonierten, aber verlangsamt und wie schon nicht mehr von dieser Welt in einer Luftblase gespielten Hymne mischt sich mit herbstlichen Assoziationen wie Grillengezirp, aber auch der raunenden Menge bei einem Sportereignis. Jeck‘scher Sarkasmus? Die Regenmacher als perkussives Element wirken ähnlich makaber. Wäre das Pathos ohne solche V-Effekte zu stark? Oder soll es diesmal gegen Kitschverdacht hartgekocht werden, nachdem die ‘94er Version (Point Music) noch einen Kinderchor und dunkle Bläser mit versenkt und auf dem Gebein am Meeresgrund Morsezeichen getokt hatte? Wenn die White-Star-Musiker, von denen keiner überlebte, aber tatsächlich als Letztes Walzer gespielt haben? Und wenn Marconi recht hätte, dass Klänge unsterblich sind? Dann wellt sich um den Erdball, selbst wenn auch die Erinnerungen längst verdämmert, zu Bernsteintränen geronnen und zu Hollywoodmelodramen verklärt sind, eine oxymorone Kakophonie aus Entsetzensgebrüll im Walzertakt." [Bad Alchemy] "Performed by Gavin Bryars (double bass), Philip Jeck (turntables) and Alter Ego (strings, brass, wind, percussion, keyboard, tape recorder and sound design). This version of UK composer Gavin Bryars' seminal piece, The Sinking of the Titanic, was recorded at the 49th International Festival of Contemporary Music at The Venice Biennale, October 1, 2005 at the Teatro Maliban. The Sinking of the Titanic is an open semi-aleatoric work written in 1969 and Bryars has developed versions of variable length (from 15 minutes to an hour) that have been performed in different contexts, both as sound installation and as a real concert work. The piece has its origins in an obsession (one in which Bryars meditates on the famous ship's sinking), whose evidence is in a minute handwritten notebook. This brings together information, curiosities, evidence, statistical data on the survivors, technical research on the ship, on the places occupied by the passengers, on projects for the wreck's recovery. This sinking is then a metaphor for the failure of modern technology, of the paradox of modernity, the fact that a super-technological ship could have been rammed and sunk by a block of ice. The version proposed by Alter Ego (a contemporary music group based in Rome, Italy) and Gavin Bryars is an absolutely new approach for the project and for multimedia installation. The other important new figure in this version is Philip Jeck, one of the most important names on the experimental scene. Jeck uses his experience to cover the sound with a blanket of thin dust, which, at the same time, is memory, distance, hallucination, traveling and anxiety. The dust which comes from the obsessive repetition of a short phrase and its melancholy is part of a harmony that Jeck shares with Bryars that succeeds in freezing time in another dimension. This is another important aspect of the Titanic idea: one related to memory and to lifetime, to concreteness and abstraction meant as a metaphor for the journey between life and death, the ocean's surface and depth. Gavin Bryars (double bass); Philip Jeck (turntables); Alter Ego (strings, brass, wind, percussion, keyboard, tape recorder and sound design). Limited edition of 2000 CD in a special wallet + postcard [postcard image by media artist Andrew Hooker]. Artwork by Jon Wozencroft." [press release] www.touchmusic.org.uk |
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