Drone Records
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CONTRASTATE - Life without Agriculture

Format: CD
Label & Cat.Number: Drone Records SYM:05
Release Year: 2024
Note: an album as "re-imagining" some of the DADAist, futurist, and surrealist clubs of the 20th century, from Moscow 1918 over Tehran 1966 to Münster 1997; a wonderfully surprising and experimental work by the British post industrial and ambient performance trio...-"The arc that links them all is the experimentation, the exchange of ideas, and the platform to perform free from the “social norms” of the time." [Stephen Meixner of Contrastate] - lim. 250 copies - OUT NOW!! check promo video: https://www.youtube.com/watch?v=ACZmOWEB8Eo
Price (incl. 19% VAT): €13.00


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An album "re-imagining" some of the dadaist, futurist, and surrealist clubs of the 20th century, from Moscow 1918 over Tehran 1966 to Münster 1997; a wonderfully surprising and experimental work by the British post-industrial and ambient performance trio.
CONTRASTATE have created an amazing new work that is inspired by some historical, but also newer places (cafes, clubs, cabarets - including fantasised venues that could / should have existed), relating to the glorious times of the 'true' avantgarde.
"The arc that links them all is the experimentation, the exchange of ideas, and the platform to perform free from the “social norms” of the time." [Stephen Meixner of Contrastate]
The dreamy first half of the album establishes a very sombre and melancholic mood, but when the central pieces "London 1912" and "Zurich 1916" enter it leads to more collagenous and experimental areas, using guitar and bass harmonics, pulsing analogue electronics, spoken words, and all kinds of samples and weird processed sounds. The versatility especially of the second half allows for a fully immersive listening experience, with a vast array of details and twists.
"Imagination is subversive, because it puts the possible against the real. That's why you should always use your wildest imagination. Imagination is the biggest gift humanity has received. Imagination makes people human, not work..." [Jan Švankmajer, "Decalogue", Touch Movements, 2017].
CONTRASTATE, formed in 1987, are a trio from London that have operated on the edge of experimental ambient, dark post-industrial, and performative art areas, often using spoken word lyrics with a strong political, anti-imperialistic approach/agitation. Their early 7" for Drone Records "English Embers" (DR-05) became one of the highlights in the series.

listen to "Zurich 1916" : https://soundcloud.com/drone-records/contrastate-zurich-1916
watch promo video trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ACZmOWEB8Eo
retail order: https://www.dronerecords.de/album.view.html?album=22013


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1. Strasbourg 1928
2. Moscow 1918
3. Rome 1921
4. Berlin 1968
5. London 1912
6. Zurich 1916
7. Münster 1997
8. Tehran 1966

Contrastate: Jonathan Grieve
Stephen Meixner
Stephen J. Pomeroy

Mixed and produced by Contrastate
Mastered at Lust Studios
Copyright: Contrastate 2023


Contact: blackroserecordings@yahoo.co.uk
https://www.facebook.com/contrastate

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"Whatever it is, I'm against it! Nein, das ist nicht das Motto von CON¬TRASTATE, sondern von Profes¬sor Wagstaff. Jonathan Grieve, Stephen Meixner & Stephen J. Po¬meroy drücken ihr Contra seit 1987 etwas anders aus, in einer Tradition, die sie auf Life Without Agriculture (SYM:05) auflisten mit: 'London 1912' – (Duchamps Nackte stieg in Paris die Treppe herab, der Vortizismus kam erst 1914 – im Video ist es illustriert mit Hans Richters „Vormittagsspuk“ von 1928)?... 'Zürich 1916' – das 'Cabaret Voltaire'... 'Moscow 1918' – Eröffnung des Robespierre-Denkmals?... 'Rome 1921' – Pirandellos 'Sechs Personen suchen einen Autor'?... 'Strasbourg 1928' – Eröffnung der 'Aubette' im De Stijl-Design... 'Teheran 1966' – ?... 'Berlin 1968' – Eröffnung der von Mies van der Rohe entworfenen 'Neuen Nationalgalerie' am 15.9. mit einer Piet Mondrian-Ausstellung... 'Münster 1997' – Contrastate performt am 2.5. im Club C.U.B.A. (ich sah sie am Tag darauf beim Chronozon in Erlangen). Und von wegen 'ohne Landwirt¬schaft'. Kommt nicht immer erst das Fressen, und dann die dummen Gedanken? Ein chi¬nesischer Schnitter in den 1870ern und eine Ähre stellen das richtig. Mit He was a story¬teller, a magician, a trickster wird zu Beginn zu gestreichelter Klampfe, sanften Kaska¬den, rhythmischem Pulsen, liquidem Sprudeln und Lappen ein wahrer Künstler evoziert. In 'Moskau' ist das Bild verzerrt, surrende Motorik dominiert zu dumpfen, elegischen, drama¬tisch orchestralen Klängen. 'Rom' hinterlässt durch monotonen Herzschlag, triste Drones und eine feierliche Anmutung trotz eines komisches Sirrens einen melancholischen Ein¬druck. 'Berlin' brodelt leise mit surrender Welle, vogeligem Piepsen, fragilen Beats in mü¬dem Downtempo. 'London' bringt verschwommenes Piano, kehlige Vokalisation, queck¬silbrige Fluktuation, morphende und orgelige Eskalation, geschlagenes Däng-Dong, ele¬gische Streicher. In die sanften Wellen von 'Zürich' stoßen eine Schmeißfliege, Balls 'Ka¬rawane', a women is made of..., galoppierende Seepferdchen, ein verzerrter Chor, Eric Hoffers Those who would sacrifice a generation to realize an ideal are the enemies of man¬kind und weitere Zitate, pulsendes Surren, Yma Sumac'sche Koloratur und quecksilbrige Tropfen. Bei 'Münster' knirschen Schritte, Draht twangt, eine verhuschte Stimme loopt, Schläge fallen, Klangspuren schweifen. Und 'Teheran' bringt zuletzt perkussive Tupfen zu sirr-surrenden Drones, monotoner Klampfe, flattrigen Spuren, gerauntem you never shall return. Der Gesamteindruck von FdW/Vital Weekly ist ein surrealer, meiner auch." [BA 123 rbd]