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Format: CD Label & Cat.Number: Southern Lord SUNN200 Release Year: 2014 Note: studio collaboration of SUNN O))) with Norwegians ULVER => three stunning tracks of almost elegant & melodramatic drone with additional jazzy and orchestral elements (trumpet, violin, vibraphone, piano & synths), really captivating & surprising, recorded in Oslo 2008; an "unlikely rendezvous of Miles Davis’ electric jazz surrealism and Sunn O)))’s fathom-deep drones" [Pitchfork]
Price (incl. 19% VAT): €13.00 More Info"Oslo, Norway, August 10th, 2008. Following their 200th gig, playing before 2000 people at the Oya festival, SUNN O))) teamed up with Norwegian legends ULVER at their Oslo studio, Crystal Canyon. They recorded three "live in improvisation" pieces, starting that evening and ending at dawn, as Northern sunlight seeped in through the windows. 'We were sitting in the console room, early in the morning, listening to the takes. Someone said, ah, sunrise over Crystal Canyon,' as if the night had been a dark one. We all laughed and Greg proposed it as a title. In that setting it sounded perfect. The boys had mentioned wanting the music to orient towards the light, like some lost pilgrim stretching before the sun. We kept that mental picture for the processing.' - Kristoffer Rygg That take became the album's opening piece, "Let there be light," which builds up from silence and darkness and proceeds - ceremoniously, coruscating - O'Malley and O'Sullivan creating the backdrop for Rygg's Basso Profondo chants. The music unfolds over eight minutes before reaching a crescendo of bass and brass, introducing both Anderson and ULVER as we know them. The Sunn has risen. "Western horn" accelerates on a single and austere note of sustained bass and low end, evolving gradually into a haunted soundscape. Crying violins, clusters of Fender Rhodes, guitar pickups, and metal plate drones are gradually layered beneath Anderson's augmented bass feedback. "Eternal return" introduces Rygg singing a lyric evoking ancient Greece, Egypt and the Biblical lands. The song is palindromic, echoing the lyric, beginning and ending with the same bass line and musical pattern, though the guitars are ultimately reversed as the song implodes upon itself. "Terrestrials" is three movements which are fluid like the flow of magma beneath the Earth's crust, sonically uninhibited, unpredictably cosmic, haunting and stirring yet simultaneously ceremonious and beautiful." [label info]www.southernlord.com "Naheliegendes wird vermieden, statt dessen eine zähfließende Düsternis mit fast fragiler Aura: das Sunn o))) & Ulver Kollaborationsalbum “Terrestrials” schickt die Hörer (nicht nur) mit dem Opener “Let There Be Light” und seinen verlangsamten Mariachi-Trompeten fast ein bisschen in die Irre, lässt dieselben zumindest lange im Unklaren, welche Richtung das Stück wirklich einschlagen will… Als “ewiges” Intro hinter verwaschenen Staubwolken der Wüste? Ein Akustik-Drone? Erst das letzte Viertel, wenn “Let There Be Light” schon fast zu ersterben scheint, bringt die Auflösung: wenn sich typisch Sunn o))) artige Harmoniebögen zu manifestieren beginnen und die weiterhin präsenten Bläser mit einem deutlichen Maß an Schwerkraft versehen. Das dann folgende, düstere (und düsterere) “Western Horn”, im Kern eine windende Schichtung von sich reibenden, spröden Gitarren, dabei nach außen so etwas wie die musikalische Umsetzung eines langsam aufkommenden (oder abflauenden) Sandsturms, versenkt die Hörer nach “Let There Be Light” wie unvermittelt in eine ebenso unwirkliche wie unwirtliche, auch ohne ebensolche Soundästhetik zerrende, schwarze Welt. Die, ganz nebenbei, ein weiteres Mal beweist, dass “Heavy” eben auch ganz anders gehen kann.Und dann die größte Überraschung: “Eternal Return”, in den allerersten Tönen noch wie eine direkte Fortsetzung von “Western Horn” klingend, durch die hier stärkere Präsenz eines E-Pianos und ganz besonders die Art der Harmonien aber letztlich in eine ganz andere Richtung weisend: wie eine Art geisterhafter Widerhall, eine eigene Interpretation der Stimmung von oder eben gleich eine Kollaboration mit Bohren & Der Club Of Gore… zumindest rund 6 Minuten lang, bevor das Stück einen völligen Twist macht, Gesang über tragenden Synthstreichern, als Break. Und zurück fällt in die Düsternis des Beginns. In der musikalischen Schattierung so vielfältig wie “Monoliths And Dimensions”, möglicherweise. Und eine Elegie in schwarzer Akustik, sicherlich. Insgesamt betrachtet." [N, Blackmag] |
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