Drone Records
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PALESTINE, CHARLEMAGNE & Z'EV - Rubhitbangklanghear Rubhitbangklangear

Format: do-CD
Label & Cat.Number: Sub Rosa SR340
Release Year: 2013
Note: first ever published collaboration, PALESTINE playing bells, Z'EV on drums (both rhythmic and just sounds) => very minimal, subtle contemplation drones, simple but great! the CD version has two extra tracks
Price (incl. 19% VAT): €16.00


More Info

"Second time in 20 years Palestine and Z'ev are performing together. First time they're recording it! Unreleased material from Charlemagne's lair, a place now called Charleworld, where both fellows spent 3 days in June 2010. Part of our Sub Rosa/Laboratoire Central sessions.

'i first started to play the bells while at high school of music + art in the sixties at st. thomas church across the street from the museum of modern art in manhattan!! i played everyday for years!! in the eighties
i met z'ev in amsterdam!! i'd known him for 20 years before he suggested one day that we perform together, which we did at lem barcelona in 2007!! later after seeing and hearing the carillon at my studio in brussels he suggested that we perform and record together there, which we did in 2010!! here's / hearsz what we did!!!!' charlemagne palestine " [label info]


www.subrosa.net



"Unter den Minimalisten ist Charlemagne Palestine sicher derjenige, der im etablierten und institutionalisierten Musikbetrieb weniger als seine Kollegen wahrgenommen wird. Die Auftritte und Aufnahmen Palestines hatten bzw. haben – nicht nur wegen dem Moment des Repetetiven (der sich auch im Titel widerspiegelt) – (auch) immer einen gewissen rituellen Charakter, etwa wenn z. B. die Stofftiere aus der extensiven Sammlung Palestines auf der Bühne drappiert wurden (vgl. die Rückseite der CD) und er sich den obligatorischen Cognac (der hier das Cover ziert) einschüttete. Und auch Z’EV hat sich sowohl musikalisch als auch schriftlich (in Rhythmajik, Practical Uses of Number, Rhythm and Sound, das bezeichnenderweise ursprünglich von Temple Press veröffentlicht wurde) mit dem, was Musik alles bewirken kann, auseinandergesetzt. Über das zuletzt genannte Werk schrebt Z’EV, es handele „not about music but spells out the use of rhythm and sound and proportion for Trance, Healing“.

In den Linernotes der Doppel-CD schreibt Palestine, er und Z’EV hätten sich 20 Jahre gekannt, bevor sie 2007 den Entschluss fassten, zusammen aufzutreten. Die auf „RubhitbangklanghearRubhitbangklangear“ enthaltenen Aufnahmen stammen aus dem Jahr 2010 und wurden in Palestines Studio in Brüssel gemacht. Auf der ersten CD finden sich die gemeinsamen Arbeiten: Während Palestine auf seinem Carillon -eine Art überdimensionales Glockenspiel- Melodien minimal variiert spielt, schlägt Z’EV seine schweren Bass-Trommeln. Was anfangs noch nebeneinander herzulaufen scheint, fügt sich im Verlauf der 18 Minuten zusammen; das Stück entwickelt sich zu einem repetetiv-perkussiven Mantra, das fast schon sakralen Charakter hat. Die zweite Duoaufnahme beginnt wesentlich zurückhaltender: Während die Glocken behutsam und langsam geschlagen werden, sind Z’EVs Beiträge kaum noch rhythmisch zu nennen, klingen so, als spiele er eine riesige Klangschale. Der dritte Track enthält dagegen erratischer klingende Perkussion, man meint, Z’EV wanke vom Cognac beschwingt durch eine Fabrikhalle, das Carillon ist hier stärker im Hintergrund. Das ist das vielleicht atonalste Stück auf dem Album. Die zweite CD enthält die Soloarbeiten und auch wenn diese nicht wirklich schlecht sind, so fallen sie im Vergleich zur ersten CD etwas ab, wobei die schiere physische Präsenz Z’EVs, die sich auf dem 46-minügen Abschlusstrack zeigt, schon beeindruckt und den Hörer – je nach Disposition – vielleicht tatsächlich in Trance versetzen kann." [M.G./African Paper]



"Here's two men who have been around since the 60s and both considerable ties to the underground, perhaps Z'EV more than Palestine. But neither have been elevated into the world of high art and are easy to approach. They met in Amsterdam in the 80s and have played a concert before, but only in 2010 they actually recorded material together at Charleworld, Charlemagne Palestine's own place, where has a carillon set up. The picture on the back shows what this looks like. Palestine up in the air playing the bells and Z'EV on the floor with his percussion. In '#3' the playing is somewhat chaotic and aided by natural reverb, but it's my least favorite piece of the three collaborations. In the other two we find an interesting drone like layer, played by Z'EV on a large skin drum and which adds a great texture to the more controlled playing of Palestine. In "#2' Z'EV only seems to rub the skins and makes it even more intense and creepy. I stopped the music because I wasn't sure if I was just hearing the music or something outside happened. That's the great mark of quality, I think. Those two long opening pieces would have been great enough by themselves. There is also a second CD with solo works. Palestine is brief here, just under eight minutes with a fine piece of carillon music, and 'Solo Z#1' sees Z'EV exploring more of those drone like sounds like on the second duo duo piece while his second piece lasts forty six minutes and we hear him like at least I remind me from the first time I heard his music (mid 80s). Banging metal percussion, aided with natural reverb, in what seems now proto-industrial music from an acoustic perspective. Excellent stuff here, this is the Z'EV I haven't heard in quite some time. Great package of excellent contemporary music all around." [FdW/Vital Weekly]