Drone Records
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NEW BLOCKADERS & VARIOUS ARTISTS - Viva Negativa! A Tribute to the New Blockaders Vol. II - Europe

Format: do-CD
Label & Cat.Number: Auf Abwegen aatp28
Release Year: 2010
Note: tributes to the legendary anti-music group from UK with tracks by ASMUS TIETCHENS, RLW, RUNZELSTIRN & GURGELSTOCK, SUDDEN INFANT, CISFINITUM, DAS SYNTHETISCHE MISCHGEWEBE, KOMMISSAR HJULER, FREIBAND, LASSE MARHAUG, JEROME NOETINGER, CHRISTIAN RENOU (BRUME), G. TONIUTTI, KARKOWSKI, etc.. most tracks taken from the V.o.D-vinyl-box, but some tracks are previously unreleased! Lim. 500
Price (incl. 19% VAT): €17.50


More Info

"Volume II in a series of UK / European / US and Japanese artists’ tributes
to the pioneering UK Noise group The New Blockaders including exclusive
tracks by: Asmus Tietchens, RLW, Achim Wollscheid, Runzelstirn & Gurgelstock, Sudden
Infant, Dave Philips, Das Synthetische Mischgewebe, Kommissar Hjuler, Mama
Baer, Freiband, Vortex Campaign, Grunt, Lasse Marhaug, Jerome Noetinger,
Christian Renou, Pita, Giancarlo Toniutti, Zbigniew Karkowski, Alexei
Borisov, Cisfinitum, etc.

Artwork by Richard Rupenus (TNB)

The New Blockaders are a group who, more than any other, define the essence of true Noise music both in art and in act. Their influence on the current crop of popular crossover Noise artists such as Prurient and Wolf Eyes is
immeasurable. Emerging at the beginning of the 1980s alongside the Industrial grind of Throbbing Gristle and the harsh, abrasive Power
Electronics of Whitehouse, TNB stood out through a purity of vision. Their first record, 1982’s Changez Les Blockeurs, is noise in its most rudimentary form: metallic grating sounds and analogue feedback redefined what could be
classified as music. Its abstract form and Dadaist construction challenged all that had appeared before. It’s anti-music approach presented a recording closer to the theory-driven work of Einsturzende Neubauten than their
supposed contemporaries. They would appear rarely and when they did it would be in anonymity. The records would emerge even more infrequently with little information and in tiny runs. Collaborations in recent years with artists such as Sonic Youth’s Thurston Moore and Merzbow have bough their anti-sound
to a younger and diverse audience. The metal-bashing of K2, the awkwardness of Runzelstirn & Gurgelstock, the density of Macronympha and the
abrasiveness of Merzbow all owe something to the anti-music of TNB. They can truly be credited as pioneers of Noise music as we know it today." [label info]

www.aufabwegen.com


Reissue of parts of the LP box on VoD, with some extra tracks by Jerome
Noetinger, Kommissar Hjuler and more.


"The New Blockaders, Noiseinfanterietrupp und frühe Vordenkerform bruitistischer Lärmcollagierung bekommt auf dieser Compilation ein frühes Denkmal neu aufgesetzt. Die vorliegende Kompilation, 2006 in ähnlicher Form auf dem VOD-Label veröffentlicht, bekommt hier eine gänzlich neue Formung mittels exklusiver Bearbeitungen und Widmungen und einem Mastering von Asmus Tietchens. Die versammelten Werke, allesamt bezogen auf die Tributisierung der NB reichen dabei von archaischer Klangformung bis hin zu penetrierenden Digitalschwaden kurzgeschnittener, fingernagelgroßer Klangpailetten. Achim Wollscheid, RLW, Tietchens selbst, Runzelstirn & Gurgelstøck in einer Paradestellung dafür was analog gegen digital bedeutet und Giancarlo Toniutti sind nur einige wenige, deren Beiträge sich sattsam an der Tatsache weiden, die frühen Ausläufe des Industrial in ihrer Glanzzeit als Musiker der selben Kunstgattung miterlebt zu haben. Wenngleich einige wenige Durchläufer überbleiben (wie z.B. Achim Wollscheids geradezu unhörbare Symphonie für geschredderte Samplebänke, die in ihrer Konsequenz zwar mutig genug ist, aber zu sehr hinter den anderen Beiträgen zurückkbleibt sowie Freiband’s programmatisch betiteltes »Nichts«, das geradezu unverschämt mager die Möglichkeiten gecrushter Feldaufnahmen untersucht und geradezu hingeworfen wirkt), sind die Beiträge von RLW (mit Einbindung der kompletten Familie in den Prozess der Manifestierung), Mama Bär (welche ihre kongenial platzierten Schreie gegenüber einer Metallbastonade tapestriert, um auf die Kontraste von Vokal und Bruit aufmerksam zu machen), Kommissar Hjuler (dessen Beitrag das Sujet allzu sehr ad absurdum führt, aber in seiner vehementen Konsequenz auch nicht davor zurückschreckt, Kinderlieder einzubinden) sowie die musique concréte-Arien von Jérôme Noetinger und Das Synthetische Mischgewebe (die mit ihrer Collage aus atonalen Kracherzeugern einen ähnlich bewegenden Ablauf schaffen wie seinerzeit Ruttmanns »Weekend«) in ihrer Klangwerdung geradezu vorbildlich beschaffen. Ein insgesamt sehr überzeugender Re-Release für all jene, denen die 10 Platten der VOD-Ausgabe zu teuer waren. 5/5 " [Thorsten Soltau / AEMAG]