Drone Records
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HAMPSON, ROBERT - Vectors

Format: CD
Label & Cat.Number: Touch TO:71
Release Year: 2009
Note: solo-album from the ex LOOP & MAIN inspired by the UMBRA-phenomenon
Price (incl. 19% VAT): €15.00


More Info

"Robert Hampson (geb. 1965 in UK) ist Gründungsmitglied der Bands "Loop" (1985-90) und "Main" (1990 -96). Nach dem Ende der Band "Loop", konzentrierte siche Hampson im Rahmen der neuen Band "Main" darauf, den charakteristischen Sound der Gitarre für sich neu zu interpretieren und umzuformen in dem er sich im Detail mit dem Stil des Instrumentes beschäfitgte. Er kreierte so neue und abstrakte Sounds. Je mehr sich die Band "Main" entwicktelte, desto mehr lösten sie sich von dem eigentlichen Sound der Gitarre und kamen ihrem eigenen revolutionären Stil nahe. Mittlerweile komponiert und spielt Hampson unter seinen eigenen Namen. Er widmete sich nun mehr und mehr der Akusmatik, einer Weiterentwicklung von natürlichen Klängen, aufgehend in einer Kombination dieser mit synthetischen Klängen. In einer gleichberechtigen Zusammensetzung dieser, gelang es ihm völlig neue Sounds und Ideen umzusetzen.Umbra :Das Phänomen der "Umbra" - des Kernschattens, ist es was die Arbeit an diesem Stück inspirieren sollte: Geräusche die in den Schatten anderer eingefangen zu sein scheinen, die immer mehr Form annehmen, sich entfalten und materialisieren bis sie selbst einen Schatten werfen.Ahead -Only The Stars (2007) beauftragt vom Label "Vibrö" für eine Performance im Planetarium de Poitiers in 7.1. Surround Ratio.Inspiriert von dem ,Austronauts of the NASA Mercury Missions" Programm und dem wohl größten Piloten aller Zeiten: Chuck Yeager. Ihm ist dieses Stück auch gewidmet.Nach einer Einführung der überwältigenden und beeindruckenden Jets-Sounds, ist das Stück durchsetzt mit Radio-Transmissionen, die den künstlerischen Rahmen dieses Werkes bilden.Dans le Lointain (2008) - Geräusche kurzwelliger Funktöne, aufgenommen von Hampson in den frühen 80er Jahren und neulich auf einer Kassette wiederentdeckt, wurden neu auf klassische Art und Weise bearbeitet und digital neu interpretiert. Der Titel des Werkes bezieht sich auf die Distanzen, die Radiowellen fähig sind zu meistern, so aber auch soll es die Zeitspanne darstellen, beginnend mit der Aufnahme auf Kassetten Anfang der 80er bis in die jetzige Neuzeit der High Technologies."
[label info / Cargo]

www.myspace.com/roberthampson


"A long time I met Robert Hampson and talked with him about the movie '24 Hour Party People'. What I didn't knew is that Hampson and his band Loop toured with the Happy Mondays, so he shed some extra light on those scenes involving the Mondays. I was thinking of the curious career of Hampson when listening to 'Vectors'. The rock days of Loop merging into the ambience of Main to the electro acoustic of Hampson, who no longer uses the name Main anymore. I liked Loop, I truly loved Main and sometimes I found myself thinking 'what is Robert Hampson doing these days?'. Its been some years since his last Main release, but apparently his into France these days. All three pieces here were recorded for things in France, festivals, commissions of INA GRM. Indeed a curious career. Robert Hampson - serious composer. Who would have guessed? One could see it coming I guess, as the last Main releases forecasted the music on 'Vectors': computer manipulated electro-acoustic music, brought to you in the form of an audio collage. If you need to compare it with something, then the whole microsound posse comes to mind, but Roel Meelkop in particular. Hampson shares the same sensibility of creating intense audio compositions, with slow curves, occasional rapid change and a keen ear for atmospherics. Crackling, ambient, computer treatments of acoustic objects. Well crafted compositions, that never seem to leap into the doodling that some of the 'real' (what is real anyway?) acousmatic composers in this scene seem to be doing. Challenging music of the highest order. Its only a pity that there is not so much of that from Hampson. Let's hope the next one is not three years away." [FdW / Vital Weekly]

"... On Vectors, Hampson teases with repetitions of astronaut bleeps, electrical warblings, digitally vaporous static, and wisps of sound design that could build into something off of Hydra-Calm or Motion Pool, but
don't. Many folks (including some here) have been frustrated by Hampson's work after Motion Pool, and that sentiment probably won't be changed with Vectors. The three lengthy pieces on Vectors are all commissions with lofty goals of avant electronics; and two of the commissions came by way of the legendary GRM studio in France. In this context as opposed to the Loop / Main axis, Vectors turns out to be a smoldering musique concrete album with acousmatic allusions to the work of Michel Chion and Luc Ferrari." [Aquarius Records review]