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Format: CD Label & Cat.Number: Fred Records FRO 11 Release Year: 2008 Note: re-issue from 1986 work, with performances from JOHN ZORN, TENKO, CHRISTIAN MARCLAY
Price (incl. 19% VAT): €14.00 More Info"FRED FRITH erfand The Technology of Tears (ReRFRO011) 1986/87 für eine Choreographie von Rosalind Newman. Er konnte dabei auf HenryKaisers neuem Synklavier im Maximum an Samplingtechnologie jener Zeit schwelgen. Der Duktus ist hämmernd und zuckend, das Klangbild gesättigt mit synthetisierten Gitarren- und Geigensounds. Dazu schrillt im ersten Drittel ‚Sadness, its bones bleached behind us‘ John Zorns Altosax und Tenko skandiert kläffend ihre Kampfkunstschreie. Mensch und Automat, heiß und kalt, reiben sich im ostinat hackenden Chop-chop-chop des Maschinenbeats. Die beiden folgenden Teile behalten die Motorik bei, ein tänzerisches Hmtata, aber zunehmend auch ein kniebrecherisches Zickzack, gespickt mit Tenkos Ha!s und Ho!s, mit repetitiver Gitarrenarbeit und Geigenstrichen in Frith-typischer ‚Imaginary Folk‘-Manier, d. h. eingetaucht in urbane Dynamik und auf sarkastische Weise futuristisch statt idyllisch und nostalgisch. Der Beat ist dabei so ‚imaginär‘ und dominant wie bei Skeleton Crew. Christian Marclay stiftet Phantomklänge per Turntable, die den ‚Palace of Laughter‘ mit plunderphonischem Trubel rocken. Für ‚Jigsaw‘, ebenfalls eine Tanzmusik für Newman, die mit ähnlicher rhythmischer Hartnäckigkeit motorische und dynamische Anstöße gibt, machte Frith das Meiste selbst, sogar die Schreie und skelettierten Gesänge. Vielspurig häuft er Gitarren-, Geigen-, Bass- und Drumloops und diesmal stößt Jim Staley mit der Posaune dazu. Das Ganze hat einen Schwung, der immer und immer wieder angriffslustig gegen die Fassade von Trägheit und Unlust rammt. Doch bis heute gilt: Man muss sich Sisyphos als glücklichen Menschen vorstellen." [Bad Alchemy] "With an all-star line-up that features Tenko, John Zorn and Christian Marclay (with guest Jim Staley on trombone), Technology of Tears started life in New York in 1986 as a dance commission by Rosalind Newman. Fred took this opportunity to experiment with Henry Kaiser's brand new synclavier (the absolute state-of-the-art sampling and processing technology of the time - Henry had to take out a second mortgage on his house to buy it). It was the sophisticated sampling that fascinated Fred, and the piece is characterised by technological "comparisons" between real and virtual voices which constantly merge into one another. Tenko and Zorn tear through it all with breathless intensity. Parts two and three, which follow, couldn't be more different, for them Fred adopts a completely different methodology, playing everything himself mostly on low-grade instruments, then inviting turntablist Marclay to add plundered parts. Here is a completely different approach to "sampling": exploring dense layers of quotation intercut with melodies formed using random editing processes (with subsequent transcription and re-performance). Lastly there is Jigsaw, a later work, also made for Rosalind Newman, reflecting the frustrations experienced making Technology... where, every time Fred would complete a stable version, Rosalind would ask for changes (incidentally, sending the recording way over budget). This time Fred decided to make a modular piece that could be re-assembled in any way requested - and having no pre-determined structure at all. The original composition consisted of dozens of musical cells, each recorded separately in increments of between 3 and 12 measures; all at the same tempo, and in the same key. The idea was to play the elements separately and then ask Rosalind how she would like them constructed. Ironically, the test assembly, made as demonstration of what was possible, won instant approval, and no reconstruction was ever necessary." [label notes] |
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