Drone Records
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PHALLUS DEI - Black Dawn

Format: do-LP
Label & Cat.Number: Dark Vinyl Records DV 70
Release Year: 2017
Note: the 7th album for this German industrial band (existing since 1988) showing a wide spectrum of different approaches from rumbling earthquake noise over distorted guitar ur-drones to massive electronic industrial soundscapes with hypnotic classic or jazzy touch, feat. guest musicians NIELS VAN HOORN (LPD), PETER BRÖTZMANN (!) and MERZBOW (!), as well as JACQUELINE HAMELINK on Cello... vinyl version lim. 250 with 16 min. bonus track not on the CD
Price (incl. 19% VAT): €22.50


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neues Album, Februar 2017, lim 250 copies in black vinyl, Gatefoldcover, with 16min Bonusmaterial "Corpus" (not on CD)

feat. Jacqueline Hamelink (Cello on Starman and Zauberwald), Peter Brötzmann (Tenor Saxophone on Starman), Niels van Hoorn (Bass Clarinet on Corpus) and Merzbow (Electronics on Corpus)

Review BLACK AUDIO / April 2017:

"With an extensive musical career behind them and releases stretching back to 1988, you could be forgiven for thinking that a band like this is way past its peak. Far from it, if this new material is anything to go by.

Droning guitars are savage in their approach on opening track, ‘Slewed’. Industrial clatters and Dark Ambient fill out the backdrop of a cavernous production that adds to the brutality. In stark contrast, the Darkwave synths of ‘Starman’ provide their own drones, doubling up in a loop with organic instrumentation. The resulting hypnosis, becomes all the more peculiar once the Jazz lunacy of saxophones, blare out unexpectedly, providing a visceral, apocalyptical backdrop to the proceedings. If anything this was reminiscent of some areas of SWANS’, ‘The Seer’. Great stuff.

The threatening atmospherics of ‘Zauberwald’ provide genuine tension; as layered instrumentation build into a huge monolith of sound, with only the whisperings of lunacy and distortion for company.

With the spacious ambient of ‘Krieger’ providing the only break in the proceedings; it’s worthy of note that this still also manages to belt the listener with hammer-like doom precision, leading up to the guitar noise of the end game that is ‘Stigmata’, that provides its own horrors.

In parts, ‘Black Dawn’ is heavier than a sack of spanners. The true genius lies in Phallus Dei’s attention to harmony amongst a sea of aural bloodshed; providing an intricately layered slab of an album that is as impressive as it is destructive. It could just be the best new album I have heard this year. (9.5/10)




Review BLACK Online Magazin: "Ganze 7 Jahre nach dem Album „A Day In The Life Of Brian Wilson“ und dem folgenden Remix-Album... erscheint jetzt endlich ein neues Werk von PHALLUS DEI. Nicht ganz überraschend schlägt das inzwischen 7. reguläre Album der Band mal wieder eine völlig andere Richtung ein und „Black Dawn“ dürfte wohl das bisher dunkelste wie harscheste Werk der Band sein. Bis auf wenige geflüsterte Worte im „Zauberwald“ und auf „Corpus“ diesmal komplett instrumental gehalten, gestaltet sich „Black Dawn“ als pechschwarzer Malstrom aus strudelnden Noise-Drones, scharfkantige Gitarren-Feedback-Riffs, wuchtigen Doom-Drums, hektischen Streichern und nervösen Free Jazz-Attacken. Als BOHREN & DER CLUB OF GORE treffen auf die SWANS, PAINKILLER und MERZBOW könnte man das Ganze recht treffend bezeichnen, wobei letzterer selbst auf dem abschließenden Track „Corpus“ als Gast vertreten ist. Dieser Track ist übrigens gegenüber der CD-Ausgabe exklusiv, auf welcher sich dafür aber „Stigmata“ mit ebenfalls MERZBOW-Beteiligung befindet. Ein weiterer illustrer Kollaborateur auf „Black Dawn“ ist dann Peter Brötzmann, der mit seinem schrillen Tenor Sax den „Starman“ in noch weitere Höhen treibt. Die Aufteilung der insgesamt 5 zum Teil sehr langen Tracks auf die 4 Vinyl-Seiten finde ich sehr passend, da man so nicht völlig von der dröhnenden Wucht im Ganzen erschlagen wird. So hat man auch genügend Zeit und Muse, sich in die einzelnen Stücke rein zu hören und dabei immer wieder neue Details wie Facetten zu entdecken, die sich beim normalen am Stück hören nicht gleich auf den ersten Blick erschließen. Ein wahrlich großartiges Album, dessen Sound übrigens ebenfalls absolut treffend durch das gesamte Coverartwork illustriert wird. Das Doppelvinyl im prächtigen Klappcover ist hervorragend wie sauber gepresst und es wurde hier selbst nicht an gefütterten Innenhüllen gespart! Neben der Auflage von 300 Stück im schwarzen Vinyl gibt es noch nur direkt über Dark Vinyl Records 49 Exemplare im marmorierten Vinyl zu beziehen." (Marco Fiebag)