Drone Records
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PACIFIC 231 & BARDOSENETICCUBE - The Traditions of Changes

Format: CD
Label & Cat.Number: Silken Tofu STX.25
Release Year: 2014
Note: very strong collaboration between two long standing experimental projects, BARDOSENETICCUBE is known for unusual surrealistic audio landscapes and here this appears to be like a strange & complex futuristic trip into the unconscious of a robot, with somehow ancient electronics and deranged found sounds in confusing layers and pulses... really special, unusual, surprising, with relations to FRANCIS BACONs 'New Atlantis'... lim. 300, comes with 6 panel A5 folder
Price (incl. 19% VAT): €12.00


More Info

"PACIFIC 231 is the brainchild of French multimedia artist Pierre Jolivet, currently residing in Dublin, Ireland. While Pacific 231 has its roots in the 1980’s industrial noise underground, Pierre Jolivet has since then consistently sought out and found new sounds and new compositional themes, venturing into unfamiliar aesthetics but always maintaining the rare quality of a steady evolutionary path.

BARDOSENETICCUBE was formed by Russian artist Igor Potsukaylo in 1998. In his work, surrealism is key: “pure psychic automatism willing to express the real functioning of the reflection orally, written or in any other form. Dictation of mind without any control from the intellect, outside of any aesthetic of moral considerations.” (André Breton)
One of Russia’s leading experimental drone acts, Bardoseneticcube has a quite extensive discography, having released on labels such as Drone Records, Aquarellist and Monochrome Vision.

This collaborative composition consists of 6 movements, leading the listener through a utopian sonic maelstrom in a modern re-interpretation of some sections of ‘New Atlantis’ (Francis Bacon, 1624-27). Psychedelica, field recordings and abstract electronics create a ‘New Language’ with a slippering affect from quietness and by dint of colliding utter chaos.

NOTE: Preferably listened to in total for coherence and surreal storytelling projection.

Limited to 300 copies
Packaged in a 6-panel A5 folder with soft-touch finishing and UV spot varnish." [label info]

www.silkentofu.org




"Wenn zwei Musiker einen völlig konträren Ansatz verfolgen, kann eine Kollaboration zu ungewöhnlichen Ergebnissen führen oder grandios scheitern. Nur eines ist sie niemals: vorhersehbar. Igor Potsukaylo alias Bardoseneticcube ist nach eigener Einschätzung der geborene Surrealist, der sich von seinen Ideen und Assoziationen eher treiben lässt, vergleichbar einem Schreiber der ecriture automatique, der seiner Feder und den Worten freien Lauf lässt. Pierre Jolivet alias Pacific 231 ist Komponist, der dem Soundmaterial begegnet wie ein Bildhauer seinem Steinblock, wenn er schon längst die Idee des künftigen Werks vor Augen hat. Einer fürs kreative Chaos also und ein anderer, um ebendies in eine verdauliche Form zu bringen.

„The Traditions of Changes“ beginnt mit diesem reizvollen Knack- und Frickelsound, die auch der versierteste Noisefan zunächst an einen Defekt denken lässt, zumal das erste der vier Stücke auch noch sehr leise anklingt und Hochfrequentes enthält. Interessant, wie ein dünner Hochtöner diesem minimalistichen Szenario Struktur gibt. Bis zum Ende des ausgiebigen Auftaktes und zum Übergang in etwas heterogeneres Material, wäre der unkonzentrierte Gelegenheitshörer längst in Tiefschlaf verfallen, denn es braucht einen gewissen Grad an Involviertheit, um in den chaotisch vor sich hin mäandernden Soundfetzen aller Coleur, die sich in alle Richtungen im Raum verteilen und gelegentlich in menschliches Geschnatter münden, die durchaus vorhandenen Kompositionsmuster zu erkennen. Im Verlauf erweist sich das auf zahlreichen Feldaufnahmen basierende Soundpanorama allerdings als ausgesprochen vielschichtig und reich an Überraschungen und Variationen.

Laut Eigenangabe ist „The Traditions of Changes“ von einem Klassiker der utopischen Literatur, nämlich Francis Bacons „New Atlantis“ inspiriert und von der Idee, eine neue Sprache zu erfinden. Nun ist die Idee, die verbale Sprache durch Sound zu ersetzen, nicht neu und hat die Menschen immer wieder beflügelt. Was die beiden Musiker hier absolvieren ist jedoch weniger eine solche Sprache selbst, als der Versuch eine solche zu entwickeln – ein work in progress mit einem noch offenen Ende, dass durch surreale Komik und originelle Soundideen überzeugt." [Uwe Schneider / African Paper]

africanpaper.com/2015/05/16/pacific-231-bardoseneticcube-the-traditions-of-changes/



"It seems that Pacific 231 has been around forever, but maybe there was a hiatus for some time. I remember Pierre Jolivet from France, but living in Dublin for quite some time now, as an active participant in the eighties underground cassette scene, and on lots of compilations with his own, not always unique brand of industrial noise, but back in Vital Weekly 888 I got the updated Pacific 231 sound, which I enjoyed very much: minimal electronics, psychedelic and intense. Here he has a collaboration with Igor Potsukaylo, who works as Bardoseneticcube, a name we have seen before a few times; he is a man of atmospherics, drones and the louder edges (outer edges?) of ambient. Jolivet supplied the 'field recordings and analog structures', while Potsukaylo takes credit for 'electronic construction'. Francis Bacon’s “New Atlantis” inspires the music, or as they call 'an utopian sonic maelstrom'; a maelstrom it surely is. No sound effects have been spared in this work. Everything and
everyone, or every possible level, there seems to be something happening. You get distracted, follow the loops, but then on a different level something else seem to be happening. A lot of it stays in the same place, yet a lot of it seems to be moving all the time. Yes, that is confusing, but then such is the nature of this music: very confusing, but pleasant at the same time. Music that is one large head trip for you, providing of course you are open to such buzzing activities. I can easily imagine or even agree if someone would say: but, look; now this is all way too much. If you don't let this in, you might easily be annoyed by the mass attack of sound. So, open your mind, and flow the waves, the ever-cascading waves of this massive music, then you'll be in for onehellofa trip to the backside of the moon. That, or maybe a rollercoaster to New Atlantis." [FdW/Vital Weekly]