Drone Records
Your cart (0 item)

GAPIK, CEZARY - The Sum of disappearing Sounds

Format: CD
Label & Cat.Number: Karl Records kr008 (Parakusis Series)
Release Year: 2012
Note: four long masterful drone-tracks from this Polish composer, raw & oceanic sound-waves, full of flickering energy & beauty... imagine a bit more "cosmic" DANIEL MENCHE... highly recommended for any DRONE-soul! numbered ed. 222 copies in multi fold out digipack
Price (incl. 19% VAT): €13.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

www.karlrecords.net


"The Polish composer is one Cezary Gapik who started to compose his own music in the mid nineties when such possibilities were easier with the arrival of computers. His interest lies in anything from Lull to Ferrari to Radigue, but its more alike the first and the last than the man in the middle. Gapik uses electronic sounds (which the cover defines as laptop, prepared electric guitar and sound processors) and acoustic sounds (prepared piano, various objects (vibrators, fiddlestick, glass, paper, metal). That acoustic side was a bit hard to hear, but no doubt they have been eaten alive by those digi-monsters of the computer, or at its best, its the starting point of a piece, such as in 'The Gradual Loss Of Elasticity', whereas in 'Idiomat' guitars act like airplanes. Gapik plays 'ambient depressionism', as he calls it himself, but I think 'Isolationism' suits this just perfect (and we still know what we are talking about). These four lengthy excursions into the underworld of music, dark, moody (depressed? not really) and ambient. Rough at the edges, which makes this quite nice. Its not a work that we haven't heard before, but Gapik plays it with a fine ear for detail. Music that fits the dark season." [FdW/Vital Weekly]




CEZARY GAPIK ist im Vergleich zu seinem Labelkollegen afarOne ein alter
Hase. Der 1963 in Czestochowa geborene Do-It-Yourselfer in Sachen
Soundart fand nach einer Postpunksozialisation seine eigene Richtung,
als er die Klangwelten von Mick Harris und Dan Burke mit denen von
Feldman, La Monte Young, Radigue oder Niblock verschmolz. Nach vier
Dutzend Ausgaben seiner 'Sound Sketchbooks' im Selbstverlag zieht er
mit The Sum Of Disappearing Sounds (KR 008) eine Zwischenbilanz
seines 'ambient depressionism'. Zur Klangerzeugung dienen Laptop,
Soundprozessoren, E-Gitarre und Klavier, jeweils präpariert, Vibratoren,
Geigenbogen, Glas, Papier und Metal. So entstanden vier dröhnminimalistisch
summende Langwellenmantras, die dabei in sich vibrieren, zirpen
und beben. Vier Oms, die die Kunst des tiefen und langen Atems üben.
Der Sound von 'Uncertainty' schwingt wie eine Glasharmonika im Ohr.
Nada Brahma, alles beginnt mit einer Urschwingung. 'The Gradual Loss
Of Elasticity' surrt wie ein Dynamo und erstarrt dabei zu einer stehenden
Welle. Die Basis von Allem, der Zwang hinter Allem. Die Dynamik hier wird
rauer und stürmischer, industrialer, wenn man so will. Aber beruhigt sich
wieder. 'Idiomat' scheint in seiner brummigen Motorik dem Stand der Dinge
zu entsprechen, mit leichten Schwankungen und Fieberschüben ein
undramatisch idiotisches Immersoweiter. Bassig knurrend versenkt 'Still,
No Beginning, and ..... Without End' einen zuletzt in eine Art Beckettsche
endlose Anfangslosigkeit, ein unaufhörliches Aufhören. Heißt das: Nur
wenn es still würde, könnten wir endlich etwas hören? Ich bin etwas
verwirrt, ich bin wohl zu bedröhnt." [Bad Alchemy #72]