Drone Records
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V.A. (VARIOUS ARTISTS) - Anthology of Noise & Electronic Music Vol. 6 (sixth a chronology 1957-2010)

Format: do-CD
Label & Cat.Number: Sub Rosa SR290
Release Year: 2010
Note: finally the next volume of this massive anthology project, combining old & new, famous & more unknown acts with extensive backgorund infos; double-digipack & 52 pages booklet, featuring Z'EV, DANIEL MENCHE, JOHN WIESE, JOHN DUNCAN, ILIOS, STEPHEN O'MALLEY, ISRAEL MARTINEZ, ATA EBTEKAR, JOSEPH NECHVATAL, T. FURUDATE, HIJOKAIDAN, INCAPACITANS, TORTURING NOISE, ULTRAPHONIST, etc. etc..
Price (incl. 19% VAT): €16.50


More Info

"So here is the 6th and penultimate installment in our series. As usual, it culls old historical pieces, little-known gems, and even a few previously unreleased tracks from the greatest Japanoise bands, a few representatives of the younger generations (from all around the world), some rare tracks from the '80s, and it all ends with a lull that lets transpire what may be felt as a kind of undefinable mystery.
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The Avant-Garde - the possibility of a new music (think about it). Then it scattered into small communities whose best-known protagonists are totally unknown to people outside that particular circle. We are facing this fragmentation, and one form of avant-garde (you could say) ends up scattered into several (not exclusively musical) forms. It is not in Avant-Garde's nature to create one elementary form for each individual. Other phrases used include "forays," "breakthroughs," "pushing the envelope," and then of course "going too far"
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The Sub Rosa compilations are dotted with a who's who of the electro-acoustic avant-garde
from the past century, tossed in with a smorgasborg of previously unknown (and often
very interesting) artists as well as contemporary musicians who are well on their way to establishing themselves within the canons of the institutional avant-garde. Sub Rosa has gone out of its way to compile a collection to scramble one's notions of the taxonomic rhetoric that may influence the perception of any of the artists present... (Aquarius)
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WHAT CONTAINS THIS SIXTH EDITION
CD 1
Israël Martinez - Mi Vida (2007) 06:59
Ata Ebtekar / Sote - Turquoise gas in Ice (2008) - unpublished 03:36
Joseph Nechvatal - Ego Masher (1983) 07:05
Oliver Stummer + Liesl Ujvary - Trautorium Jetztzeit #4 (1930 sound) 03:44
Henry Cowell - The Banshee (1925 > 57) 02:23
Dick Raaymakers - Piano-forte (1959-60) 04:55
Manuel Rocha Iturbide - Estudio Antimatierico No.1 (1989) 05:02
Tetsuo Furudate - (2008) - unpublished 06:26
Kohei Gomi / Pain Jerk - Aufheben (1993) - unpublished 06:28
Hijokaidan - Untitled (1994) - unpublished 11:54
Incapacitants - Shall we die ? (1990) - unpublished 06:25
Torturing Nurse - Yes or No (2010) - unpublished 04:49
Sachico M - 2808200 (2000) 05:32
Ultraphonist - How to practice scales (2000) 03:07

CD 2
Z'ev - 12 november 1980, Melkweg, Amsterdam (1980) - unpublished 07:31
Daniel Menche - Fulmination (2009) - unpublished 12:00
John Wiese - New Wave Dust (2004) 02:25
Rico Schwantes / The Pain Barrier - Virus (2003) 05:29
Julie Rousse - Flesh Barbie Techno Fuck (2008) 04:45
Bird Palace / Cristian Vogel + Pablo Palacio - Phing (2009) - unpublished 04:23
Robert Piotrowicz - Lincoln Sea Ice Walic (2009) - unpublished 08:09
Tzvi Avni - Vocalise (1964) 05:18
Else Marie Pade - Syv Cirkler (1958) 07:05
John Duncan - The Nazca Transmissions #2 (2005) 08:10
Stephen O' Malley - Dolmens & Lighthouses (2009) - unpublished 06:53
Ilios / Dimitris Kariofilis - The continuum of emanation from the One (2009) - unpublished 06:06" [press release]

www.subrosa.net


"Runde Nummero Sechs für die wohl beste und auch allumfassenste Übersicht der Avangarde mit all ihren Auswüchsen und Verstrickungen. - Natürlich kann man immer irgendwie "bessere" Tracks oder persönlich vorbelastetere Beispiele finden, aber eine Serie ist ja nach hinten hin offen, im Ergebnis unendlich und einen Anspruch auf Vollständigkeit wird hier erst gar nicht erhoben! - Was gerade interessant an dieser Serie ist, ist die Gegenüberstellung von wirklich alten, historischen Aufnahmen (An die man sonst fast überhaupt nicht herankommt!) und aktuellen Klangforschern. Sehr verwundert wird ein so mancher sein, wenn er sich die Jahreszahlen anschaut und auch verwundert feststellen, wie zeitlos diese Werke klingen und das so manches vermeintlich alte Stück die neuen Aufnahmen um Längen schlägt, auch in Bezug auf Klang, Extremität und Experimentierfreudigkeit. Das dazugehörige Booklet ist in Sachen geballter und sofort griffbereiter Basisinformation gerade auch in Zeiten des vermeintlich allwissenden Internets reines Lesevergnügen. - Immer wieder gerne genommen!" [Carsten Vollmer / Ox-Fanzine]

"Extrem löblich ist das Anliegen des belgischen SubRosa Labels, die Hervorbringungen der Geräuschmusik zu kontextualisieren und zu kanonisieren und ein einen Zusammenhang mit dem zu stellen, was man vor einigen Jahren noch mit “Avantgarde” bezeichnete. Gemeint sind die Granden der komponierenden Zunft, die sich ind er Geschichte weit aus dem Fenster lehnten; so waren auf vorherigen Edition u.a. Mauricio Kagel oder Helmut Lachenmann zu hören. Die Aneignung funktioniert aber nicht aus dem Blickwinkel der Hochkultur heraus, was ein weiterer schöner Pluspunkt der Sammlungen ist und weswegen ihre Willkür auch herzlich willkommen ist. Denn 80% der Doppel-CD Ausgaben sind mit Noise oder Geräuschartigem gefüllt, die Konzept- und Klassikfrickler bleiben in der Minderheit. Dies könnte aber für die Anhänger der Subkultur den Blick auf eben auch das zeitgenössische Komponieren lenken helfen – wer weiß, wozu dies alles noch gut sein wird…
Im vorletzten Streich der Compilationsserie gitb es einen starken Block mit japanischen Noise, der absolut crispy und fetzig klingt; gerade so, als wäre das Genre nicht schon seit mehreren Jahrzehnten über uns. Checkt die Beiträge von Incapacitants, Tetsuo Furudate oder Hijokaidan. Dazu brodelnde Digital/Hektik-Cruncher von John Wiese und Daniel Menche und doomige Schleifen von Stephen O’Malley. Historisches kommt von Z’ev. Dann wird der Bogen gespannt hin zu experimenteller Ensemblemusik von Henry Cowell und Klaviererweiterungen von Dick Raaymakers. Auch ein Urviech der elektronischen Musik, das Trautonium taucht auf und liefert bizarr schnalzende Glissandi. Und dann gibt es sogar bollernden Industrial-Gabba von Cristian Vogel udn Bird Palace. Schönster Moment der Sammlung ist auf Disc 1 wenn nach einem intensivsten Block mit harschem Lärm aus Japan und China plötzlich Sachiko M ihre Sinustöne tanzen läßt. Ah, diese Weite, ah diese Klarheit. Großes Kino!" [Zipo / Auf Abwegen]


"Z'EV is also on the sixth volume of Sub Rosa's anthology of noise and electronic music. I don't think we reviewed them all, but its surely growing to be one of the best series of this kind. If you are a starter in this kind of music, then all six volumes are a must have, both to introduce you to well-known names as well as some that even the initiated- your humble reviewer - has never of. Like Israel Martinez, Ata Ebtekar, Rico Schwantes, Tzvi Avni, Julie Rousse, Else Marie Pade, Olivier Strummer & Liesl Ujvary or Manual Rocha Iturbide. Cleverly divided into various areas of interest, such as section of Japanese noise (Tetsuo Furudate, Kohei Gomi/Pain Jerk, Hijokaidan, Incapacitants, Torturing Nurse, Sachico M), musique concrete from the early days (Cowell, Raaymakers, Iturbide), rhythm 'n noise (Z'EV, Menche, Wiese, Schwantes, Rousse, Bird Palace/Christian Vogel) and noise related drone music (Piotrowicz, Avni, Pade, Duncan, O'Malley and Ilios). Again: an excellent overview. May this series last for a couple of more volumes!" [FdW/Vital Weekly]