Drone Records
Your cart (0 item)

NECKS, THE - Silverwater

Format: CD
Label & Cat.Number: ReR Megacorp ReR NECKS9
Release Year: 2009
Note: first studio album in three years
Price (incl. 19% VAT): €14.00


More Info

"Their first studio CD for three years - named for an industrial suburb in Sydney, famous for its correctional facility - Silverwater ranges further and wider than the Necks' earlier releases, exploring a more sectional structure that counterposes more extremes and contrasts, and has a greater sense of forward motion, than usual, though still retaining the long, hypnotic single-track iterative form for which the band has become famous. Layers and skeins of overdubs and textures give way in places to almost empty stretches, and there is much play with asynchronous time. Paradoxically, for a band famous for its slow, cycling, repetition, the Necks show again that they work hard not to repeat themselves." [label info]

www.rermegacorp.com


"Hot damn. A new Necks album. They're one of our favorite bands EVER, and this is (one of the many reasons) why. Silverwater provides 67 minutes of the Necks' unique, hypnotic, keys/bass/drums bliss, all one track of course as is their wont. Over the course of those 67
minutes, though, the music made by this Australian trio varies quite a bit. Their trademark tranceiness is present, always, but at the same time this new album (their first studio record in, like, 3 years) seems more programmatic and propulsive than we're used to from these guys, taking off in directions we haven't necessarily heard from them before, but still sounding more like the Necks than anything else.
Yet, parts could be mistaken for an underground ambient psychedelic jam from the likes of Sylvester Anfang, almost. And we'd say this is
the Necks record to get Bohren & Der Club Of Gore fans into 'em. Other comparisons we've perhaps made before would be to Circle (in their non- metallic Miljard mode), Supersilent, Alice Coltrane, and AMM... anything that can elicit references to the likes of those is,
obviously, amazing.
Eerie wavering drones delicately unfurl near the start, quiet and pretty... that gives way to a section that's almost ceremonial, like some percussive ritual. Sparse and deliberate, drums-only for a stretch, to be joined by deep, plucked bass notes... it could be some kinda krautrock jazz... and it does get "jazzier", sort of, with electric organ coloration, and cyclic piano plinkings, but also electronic-y gritty glitchiness overdubbed... Silverwater's shimmering textures and minimalist pulsations are simply beautiful, enthralling. It's a glorious 67 minutes, all right.
If you know the Necks, you know you need this. If you're new to the Necks, please do yourself a favor and check this out. Next to seeing them live (which some of us have been lucky enough to do, oh my god they were good), this will demonstrate quite effectively why we hold them in such high regard." [Aquarius Records]


"67:15, ein Track. Der Einstieg in den
Necks-Sog geschieht diesmal über Hammondorgel,
Electronics, flickernde Percussion. Dann ein ultrarepetitives, trillerndes Pianomotiv von
Chris Abrahams, ganz sparsam der Kontrabass
von Lloyd Swanton, knatternd rollendes
Drumming in immer wieder wiederholtem Muster.
Lange spielt Tony Buck das allein, bis der
Bass wieder mit langsamen Schritten sich anschließt. Dann auch zarte, gleichmäßige Cymbalschläge und die Wiederkehr von Hammond
und Piano zugleich. So gleitet man in den nun
wieder vollen Klang hinein. Alles an The Necks
ist gleitend, fließend, repetitiv, hypnotisch.
Mandalas aus Schwebklang und Puls. Buck klappert mit Muschelschalen, Abrahams schlägt immer nur ein, zwei Noten an. Die Electronics
kommen wie ‚from nowhere‘, dazu das nun schon bekannte perkussive Klackern, wohl nicht von Hand. Die schlägt die Sekunden auf der Cymbal zu dröhnender Orgel und Pianomonotonie. Was macht Swanton? Lässt er einen Ventilator die Basssaiten beklackern? Jetzt steigt der Bass als Bass wieder ein, das Klackern geht aber weiter, dazu kommt jetzt - wenn die Uhr nicht geschmolzen wäre, würde sie 30 verstrichene Minuten anzeigen - eine Gitarre. Buck macht mit einem Drumriff dem mäandernden Dröhnfluss Beine, Abrahams hält mit einem Pianoloop schritt, dazu Walking Bass und der klackernde Automat. Und die Gitarre, jetzt deutlich. Dann dünnt der Klang aus auf das Klackern und zwei Klavierspuren, eine davon hell und verzerrt, dann übermenschlich trillernd. Dann doch auch wieder Bass und schnelle Cymbalschläge, aber nur kurz, als eine nicht realisierte Möglichkeit des Fortgangs.
Es spielen nur die Automaten, trillernd,
klackernd. Jetzt der zweite Anlauf von Bass
und Drums, auch das Piano, dann nur das Piano.
Es hat die Ausdauer, gegen die Automaten die Wende einzuläuten. Bass und Drums verhungern
aber ein drittes Mal, die Orgel hält als einzige, monoton pulsierend, den letzten Lebensfaden. Ganz im Hintergrund tauchen
Drums und Keyboards als weitere Lebenszeichen
auf. Jetzt weitere Orgelschwaden, wieder
und wieder, bis der Puls endlich von einer
Rhythmusgitarre verstärkt wird und kräftig genug, den Bass wiederzubeleben für einen simplen Vierklang. Dazu das Geschrammel über
sonorem Orgelfond und, für die finalen drei Minuten, tickende Cymbal, Pianonoten und Arcostriche, die diese vier Noten gemeinsam anstimmen. Bis zuletzt nur Cymbal und helle Pianotropfen bleiben. Was für ein Spannungsbogen, mit einer herausfordernd schmalen Brücke von Hier nach Da." [Rigobert Dittmann / Bad Alchemy]