Drone Records
Your cart (0 item)

VAINIO, MIKA / PAN SONIC - Aineen Musta Puhelin / Black Telephone of Matter

Format: CD
Label & Cat.Number: Touch TO:72
Release Year: 2009
Note: 4th solo-album for Touch by the PAN SONIC wonderboy..."ein weiteres Folgewerk voller obskurer Frequenzverstellungen und distortiongetränkter Mikrokonkretion"
Price (incl. 19% VAT): €14.00
Warning: Currently we do not have this album in stock!


More Info

"Pan Sonic’s Soloaushängemitglied Mika Vainio erschafft mit »Black Telephone Of Matter« ein weiteres Folgewerk voller obskurer Frequenzverstellungen und distortiongetränkter Mikrokonkretion. Interessant ist die Umsetzung, die gewaltige Klangsprache, die bei Vainio von Release zu Release reift wie ein gut gelagerter Château-Lafite oder sein offensichtlicher Hang zu Stille und geschmackvollem Cutup. »Silencés Traverses De Mondes Et De Anges« ist ein solches Spitzenwerk, zusammengesetzt aus zermalmten Orchesterspuren und hochpassinfiltrierten Konkretspitzen, welche sich ähnlich einem klinisch herausgeschälten Oberton fast schwere- und mühelos in die Hörfaser nisten. Die letzten Minuten in trügerische Stille getaucht, läutet »Silencés Traverses De Mondes Et De Anges« eine John Duncan gewidmete Hommage ein, versehen mit fernen Radiointerferenzströmungen und knarrigen Rauschanteilen auf der gesamten Stereoskala. Es ist nicht die brachiale Kompromisslosigkeit, sondern eher die Subtilität, die Vainio ausmacht. Pan Sonics rhythmisches Derivativ ist nichts im Vergleich zu Vainios fein aufbereiteter Musikmaterie. Auch historische Betrachtungen wie in »Swedenborgia« kommen zu Wort, klingen wie eine schlecht rauschende Aufnahme der »Homotopy To Marie« von Nurse With Wound, eingehüllt in stereoskopische Klangabnahmen alter Schallbecken. »Aíneen Musta Puhelin/Black Telephone Of Matter« klingt weder wie Kunst noch wie Krempel sondern einfach wie eine artifiziell unterstützte Abbildung unserer feinverdrahteten Welt, hörbargemacht auf einer 12“CD. Groß." " [Thorsten Soltau, AEMAG]

"Finland's Mika Vainio presents his fourth solo album for the Touch label, after Onko (1997), Kajo (2000) and In The Land Of The Blind One-Eyed Is King (2003). He is one-half of Pan Sonic with Ilpo Väisänen, and also records solo as Ø. Vainio's solo works are akin to meditative sound installations -- ruminations on the inner-working heart of machine-made music. Sometimes juxtaposing warm analog sounds with harsher electronics, or isolating and diminishing sounds into ambient gauziness, Vainio is an important technician who has firmly established himself in the cadre of minimal, carefully-sculpted electronics." [label info]

www.touchmusic.org.uk


"Over the years Pan Sonic's Mika Vainio delivers with certainty new work. Either with Pan Sonic, or as ø or under his own name. The latter is used when things are not rhythmic, but beyond that anything is possible. I saw various solo concerts by him in which he used relatively sound sources and some sound effects, but offered quite a bunch of noise with that. On his fourth solo CD for Touch, he goes however in an opposite direction. Not that there isn't any loud music on this, but it isn't the orgy of noise that we sometimes hear live, but in these seven pieces there are moments of silence. Vianio uses the methods of collage in each of them. Sounds fade in, fade out, cut in or cut out from a variety of electronic and acoustic sources. The latter are hard to trace back to their origins, although there is some metallic rumble to be spotted, but the electronic part is no doubt all analogue, Vainio's big love. Like the form of collage is used and makes a pretty intense listening. Long, monolithic blocks are cut off with a few, sparse sounds here and there, loud versus silence, high frequencies and low frequencies. If you don't watch the CD player, like I normally don't do, then there might be one objection against the CD. This approach that seems to go on for almost the entire CD (perhaps not in the last piece 'Hengitytaja/The Breather'), then one could easily believe this is just one long piece. That however I thought was not really a problem. The material is strong enough to keep the interest going for the entire disc. Strong compositions, a great selection of sound material, and effectively a fine disc of modern musique concrete. One of his best solo works so far, I reckon." [FdW / Vital Weekly]